AL QURAN KAREEM

AL QURAN KAREEM
BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU

Wednesday, July 31, 2013

KERAJAAN NAJIB (jiLID 2)

50 hari berkhemah, flat retak tiada penyelesaian

Harakahdaily, 31 Jul 2013

PUTRAJAYA: Kecewa dan marah. Itulah perasaan yang boleh menggambarkan emosi penduduk Taman Permata Dengkil semalam di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

Setelah berkhemah selama 50 hari di sebelah flat yang retak dan selepas tiada perkembangan dan usaha konkrit untuk menyelesaikan masalah perumahan mereka, semalam lebih kurang 100 wakil penduduk mengadakan protes di hadapan KPKT.

Walaupun KPKT menggunakan pelbagai helah untuk membatalkan protes tersebut, penduduk yang hampa dengan respons pihak kerajaan setakat ini, tetap turun demi meneruskan perjuangan mereka.

Pada protes semalam mereka turut membawa kain rentang dengan tulisan "50 hari dalam khemah, Apa Perkembangan Masalah Kami?".

Kehadiran mereka kemudian membawa kepada pertemuan wakil penduduk dengan pegawai KPKT.

Mesyuarat bermula lebih kurang jam 11 pagi dengan dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perumahan Negara, Datuk Yusoff Ghazali.

Menurut NGO Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), apa yang menghairankan, KPKT seperti tidak mempunyai sebarang laporan tentang keadaan bangunan sekarang.

Lebih mengecewakan apabila KPKT mendakwa mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana tidak mendapat jawapan terhadap surat yang dihantarnya kepada Kerajaan Negeri Selangor pada 4 Julai yang lalu.

"Apabila ditanya tentang komitmen Kerajaan Persekutuan dalam pembinaan rumah bagi penduduk Taman Permata Dengkil, Datuk Yusoff gagal memberikan satu jawapan yang konkrit dan gagal memberikan komitmen Kerajaan Persekutuan, sebaliknya beliau menuding jari kepada Kerajaan Negeri dan kondisi tanah yang akan diperuntukkan," kata NGO itu dalam satu kenyataan.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.

Sumber HD - 31-7-2013

No comments:

Post a Comment