AL QURAN KAREEM

AL QURAN KAREEM
BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU

Friday, December 13, 2013

KES - KES MAHKAMAH SYARIAH VS SIVIL

Kes batal sijil perakuan Islam ke Mahkamah Rayuan

Aslani M, 31 Jul 2013

KOTA BHARU: Muhammad Riduan Abdullah, 44 keliru terdapat dua perintah terhadap kes hak penjagaan anaknya selepas beliau menganut Islam pada Mac 2009.

Mahkamah Tinggi Syariah Ipoh pada April 2009 memberikan hak penjagaan tiga anaknya kepada beliau.

Sebaliknya 11 Mac 2010 Hakim Mahkamah Tinggi Ipoh pula memutuskan hak penjagaan tiga beradik itu diserahkan kepada bekas isterinya, M Indira Ghandi, 38.

Riduan atau nama asalnya K Patmanathan selepas menganut Islam pada 11 Mac 2009 turut mengislamkan anaknya Ummu Habibah (Prasana Diksa), 5; Abu Bakar (Karan Dinish), 15 dan Ummu Salamah (Tevi Darsiny), 16.

Ketika itu mereka di bawah umur iaitu Habibah 11 bulan, Abu Bakar (10 tahun) dan Salamah (11 tahun).

Indira sebelum ini memfailkan permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Ipoh untuk membatalkan Perakuan Memeluk Islam tiga anaknya pada 25 Oktober 2009.

Dan pada 26 Julai lalu Pesuruhjaya Kehakiman Lee Swee Seng membatalkan sijil perakuan pengislaman ketiga-tiga anak Riduan.

Pada April 2009 mereka memperolehi sijil perakauan pengislaman yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Perak.

Difahamkan hakim yang mengendalikan kes berkenaan bertukar ganti sehingga lapan orang, di mana hakim sebelum ini menarik diri termasuk Pesuruhjaya Kehakiman Tarmizi Abd Rahman.

Kes pasangan berkenaan pernah mendapat perhatian umum dan kabinet pada April 2009 memutuskan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas salah seorang pasangan itu menukar agama.

Riduan berkata, anak bongsunya berada di bawah jagaannya sejak 2009 dan kini membesar dalam suasana Islam.

“Cuba bayangkan sekiranya saya menyerah Habibah kepada bekas isteri yang beragama Hindu, sudah tentu agamanya akan tergadai.

“Lagi pun anak bongsu saya sudah banyak belajar agama sejak berpindah ke Kelantan. Sedangkan dua lagi anak saya masih bersama Indra,” ujarnya di sini.

Oleh itu beliau melalui peguam akan memfailkan kes tersebut ke Mahkamah Rayuan dalam masa terdekat.

Menurutnya juga kes itu melibat kos agak tinggi sehingga RM60,000. Orang ramai juga boleh membantu dengan menghulur sumbangan kepada Muhamad Riduan Abdullah di akaun Bank Islam 03018021143270 atau telefon peguam Mustapa – 09 744 6736.

Beliau turut berharap umat Islam berdoa dan solat hajat sempena Ramadan sekarang bagi mempertahankan keislaman anaknya, dua lagi anaknya dapat dikembalikan kepadanya.

PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.

Sumber HD - 31-7-2013

No comments:

Post a Comment